ראש חודש כסלו

הרב מאיר שמעון

עשור

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

החודש כסלו נזכר במקרא פעמיים בשמו, פעם אחת בזכריה1 ובפעם השנייה בנחמיה2 . על פי היהדות מזל החודש הוא קשת, על שם הפסוק ביחזקאל3: “כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם”. חודש כסלו הוא זמן הגשמים. בזמן זה, הגשם והשמש מתערבבים והקשת נראית בענן. כמו כן בחודש כסלו, נראית מערכת כוכבים בשמים שנקראת “כסיל” (כיום: אוריון) על שם החודש כסלו.

בחודש זה התרחשו בעם ישראל מספר אירועים מכוננים כגון: לידת ראובן בן יעקב, הפעם הראשונה שנראתה קשת, הייתה בחודש כסלו אחרי סיום המבול. בכ”ח חשון יצא נח מהתיבה, הקריב קורבנות וחודש כסלו, כרת השם אתו ברית4 הקשת מזכירה לנו את הברית שכרת אתנו הבורא שלא להביא מבול שוב, היא מסמלת גילוי של דין בעולם, הופעתה אמורה לעורר אותנו לשוב ולתקן את מעשינו. וכן סיום מלאכת בניית המשכן. האירוע המרכזי בחודש זה הוא חג החנוכה שיחול בכ”ה בכסלו ונחוג במשך שמונה ימים. בשורשו, הוא חג ניצחון הרוח על החומר ועליונות תפיסת עולם יהודית רוחנית, על פני תפיסה ותרבות פילוסופית כופרת.

בתפילה של ראש חודש אנו אומרים “ראשי חדשים לעמך נתת, זמן כפרה לכל תולדותם5“. במילים אלו טמונה משמעות ראש החודש כזמן בו מתחדשת הלבנה. זוהי העת להתחיל שינוי, זמן לכפרת עוונות ע”י תפילה, התחדשות רוחנית עם קבלה לעתיד, זמן בו האדם יכול להתנתק מעברו ולקבל על עצמו לגדול מחדש כמו הלבנה. ראש חודש, הוא כמו זרע, המכיל את הפוטנציאל של כל ימי החודש. ביום זה יש באפשרותנו לכוון, לטפח ולעצב את האירועים שברצוננו לממש במהלך כל החודש.

על פי חז”ל, ישראל משולים ללבנה, ואומות העולם לחמה. כשם שהלבנה מתחדשת ונולדת מחדש באופן מחזורי מידי חודש, כך גם עם ישראל מתחדשים כאומה. באופן דומה, כל אחד ואחד מאתנו כפרט יכול לנצל את ראש החודש כהזדמנות לצמיחה ולהתחדשות.

ראש החודש יכול אף לשמש עבורנו המטפלים העוסקים בחיזוק ובניית הבית היהודי, ככלי טיפולי עת רצון לבחינה, התבוננות וקבלת החלטות לשינויים רצויים בתהליכי הטיפול.

ככלל, כל ראש חודש מאפשר הזדמנות לשפר את מעשינו ולצאת לדרך טובה יותר. בחודש כסלו, טמונה הזדמנות גדולה יותר לצמיחה והתחדשות וזאת על רקע ההשגחה העל טבעית לה זכה עם ישראל. בחודש זה ובאה לידי ביטוי בניסים הגלויים לכלל האומה, בניצחון הרוח על החומר, בהתגברות הקדושה על הטומאה ובעליונות התורה ולומדיה על פני מי שביקשו לעקור אותה מישראל.

חודש זה הוא זמן טוב לעם ישראל בכלל ולכל יהודי בפרט ומומלץ לנצלו להודיה להשם על הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם ועל מה שנעשה לכל אחד ואחד מאתנו בזמן הזה.

חודש כסלו הינו עת רצון גדולה מאוד. ביכולתו של חודש זה לחולל ניסים ויש לפעול לתועלת בימים הייחודיים של חודש זה על מנת לממש את האפשרויות הטמונות בו באמצעות תפילה והודיה לה’.

ישנה סגולה נפלאה, סגולה מיוחדת המיוחסת לרבנו חיים פלאג’י, מגדולי המקובלים בדורות עברו, שהבטיח שמי שלא יקטר קיטור אחד, מראש חודש כסלו (אשר יחול אי”ה השנה ביום שלישי) ועד נר שמיני של חנוכה, יזכה לראות נסים באותה שנה.

סגולה נוספת, מיוחסת לרבינו יוסף חיים מבגדאד (ה’בן איש חי’), המיועדת לערב חג החנוכה, כ”ד בכסלו ללמוד בספר חגי פרק ב’, את שתי הנבואות שנאמרו לחגי ביום זה, יום בו החל בבניין בניית בית המקדש השני. וכן בגמרא 6 “העיד רבי שמעון בן אלעזר משום רבי שמעון בן חנניא: כל הקורא פסוק בזמנו מביא טובה לעולם, שנאמר (משלי טו) ודבר בעתו מה טוב”.

כתוב בספר “היצירה”, שהאות שבה נברא חודש כסלו היא האות סמ”ך 7המליך אות סמך וקשר לה כתר וצר בו קשת בעולם וכסלו בשנה ומרה בנפש– שמהותה של האות ס היא להישען, לסמוך ולבטוח. בחודש זה, אנו משחררים דאגות, משתדלים רק להודות לה’, להתחזק באמונה וביטחון ולשמוח במי ש’אמר והיה העולם”.

1 זכריה,(פרק ז פסוק א). “וַיְהִי בִּשְׁנַת אַרְבַּע, לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ; הָיָה דְבַר-יְ-ה-וָ-ה אֶל-זְכַרְיָה, בְּאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ הַתְּשִׁעִי – בְּכִסְלֵו”.

2 נחמיה,(פרק א פסוק א).”דִּבְרֵי נְחֶמְיָה, בֶּן-חֲכַלְיָה: וַיְהִי בְחֹדֶשׁ-כִּסְלֵו שְׁנַת עֶשְׂרִים, וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה”.

3 יחזקאל,(פרק א פסוק כח).

4וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם… אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן, וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ… וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן (בראשית ט’ י”ב-י”ד).

5 מתוך תפילת מוסף של ראש חודש.

6 בבלי, סנהדרין,(קא ע”א).

7 ספר היצירה, פרק ה משנה ב