אכילת תאנים

הרב נתן זידמן
הרב נתן זידמן
רב בית החולים איתנים לבריאות הנפש מו"ץ בבית ההוראה יד רמ"ה

הרב נתן

זידמן

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

בה”י

שאלה: לרגל טו בשבט, ברור אכילת תאנים מיובשות וטריות

תשובה: איסור אכילת תולעים נאמר בתורה-

“וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל” – (ספר ויקרא, פרק י”א, פסוק מ”א)

איסור שרצים נאמר דווקא בשרץ השורץ על הארץ, ולכן שרץ שנברא בתוך הפרי אין איסור מהתורה לאוכלו כל זמן שלא יצא אל מחוץ לפרי. נחלקו גדולי הראשונים האם דין זה נאמר רק על שרצים בפרי התלוש מן הקרקע או גם בשרצים שנוצרו בפרי בזמן שהוא היה מחובר לקרקע. להלכה נפסק בשולחן ערוך סימן פד ששרצים ששרצו בפרי מחובר לקרקע אסורים באכילה, פרט למקרה שבו השרץ סגור בתוך הפרי ומעולם לא זז.

ויש לדון בתאנה, כמה מילים על הנגיעות בתאנה ואח”כ הלכה למעשה בעז”ה, הנגיעות בתאנה יכולה להיות ע”י מינים שונים של חרקים: 1.רימות שבקעו מביצים של זבוב הפירות חדרו פנימה, ואין שום סימן חיצוני שמראה את זה 2. לפעמים התולעים של זבוב התאנה אינן חודרות לעומק הפרי והן ניכרות מבחוץ על ידי שינוי צבע (חום) הנראה על הקליפה 3. יש זנים שאבקת הפרי נעשית על ידי צרעת התאנה (חרק שחור באורך של כמילימטר) המטיל את זחליו בנקב שבקצה הפרי למטה, הזחלים חודרים לתוך התאנה והצבע שלהם כמעט זהה לבשר התאנה, 4. בנוסף נמצא לפעמים על גבי הקליפה כנימות בצבע לבן או ורוד.

למעשה: מחמת שהתאנה נחשבת לפרי מאד נגוע, והדמיון של חלק מהתולעים לפרי עצמו, יש הרבה שלא אוכלים כלל תאנים בין מיובשות ובין טריות וגם לא ע”י בדיקה.

מי שמעוניין לאכול תאנה טריה, צריך לבדוק את התאנה כך:

בהתחלה צריך להסיר את הנגיעות חיצונית, ע”י שטיפת הפרי תוך כדי שפשופו בעדינות. (אם יש כתמים חומים על גבי הקליפה צריך לקלפם).

בנקב שמתחת לתאנה מצויים עגולים לבנים בצורת אליפסה, זה ביצים של צרעת התאנה, ולכן יש להסיר את כל החלק המסובב נראה כמו מבוך, שבתוך הנקב.

אח”כ צריך לבדוק האם ישנה נגיעות פנימית, ולכן יש לחצות את התאנה לשנים, לקפל את התאנה לאחור על מנת להפריד את נימי הפרי, ולהסתכל חזק האם בין הנימים ישנה תנועה של רימות הדומות מאוד לנימי הפרי.

לאחר כל זה להשרות את חצאי התאנה בקערה עם מים למשך מספר דקות ולראות האם צפים תולעים על פני המים (כדאי להשתמש בקערה בצבע כהה, כך יבלוט צבען של התולעים הלבנות). אם לאחר בדיקה זו לא נמצאה נגיעות בפרי, אפשר לאוכלו ללא חשש.

מי שמעוניין לאכול תאנה מיובשת, צריך לבדוק את התאנה כך:

בהתחלה צריך לראות שהתאנה נקיה מבחוץ, ולכן יש לשטוף את האבקה הלבנה שעל גבי התאנה (זה לא קמח אלא סוכר טבעי שנהיה ממתיקות התאנה), כי יכול להיות שמעורבים בה חרקים קטנים. בשטיפה יש למתוח את כפלי התאנה ולשים דגש על אזור הפתח בתחתית התאנה.

אח”כ צריך לבחון את התאנה טוב טוב מכל צדדיה ולחפש סימני נגיעות, חורים, כרסומים, פרורים.

לאחר מכן חותכים את התאנה לשנים, מקפלים אותה כלפי חוץ, ומחפשים בתוך בשר התאנה כל דבר שנראה זר. כאן יש קושי גדול למצוא את החרקים ואת התולעים שצבעם דומה לבשר התאנה, וגם יש להפריד ככל הניתן את פנים התאנה הדבוק, כדי להיות בטוחים שלא מסתתרים בו חרקים.

לאחר הבדיקה לקחת שלוש חצאי תאנים ולהניח כל אחד בכוס מים פושרים כ5 דקות כדי לראות אם יוצאים חרקים מתוך בשר התאנה.