נפילת ציפורן בנויה (לק ג’ל) באצבע אחת

הרב נתן זידמן
הרב נתן זידמן
רב בית החולים איתנים לבריאות הנפש מו"ץ בבית ההוראה יד רמ"ה

הרב נתן

זידמן

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

בה”י

נפילת ציפורן בנויה (לק ג’ל) באצבע אחת

שאלה: באופן קבוע אני הולכת עם לק ג’ל בנוי על הציפורניים ונשארת כך גם לטבילה. היום נשברה ליבנייה של ציפורן אחת ואני אמורה ללכת למקווה בערב. לא נשאר על הציפורן המקורית אף סימן או לכלוך.

האם הלק ג’ל שעל שאר הציפורניים נחשבים כרגע לחציצה בטבילה?

 

תשובה:

בהלכות נדה סימן קצ”ח סעיף א’ מובא: דבר שהוא חוצץ אבל הוא מיעוט שאינו מקפידה עליו לא נחשב חציצה, ושם מבואר שאם רוב בני אדם מקפידים, אפילו שהיא לעולם לא מקפידה נחשב לחציצה. בנוסף בסעיף י”ז כתוב: כל דבר שהוא לנוי לא נחשב חציצה.

לק ג’ל כשהוא קבוע ולא שבור, הרי הוא נעשה לחלוטין בשביל נוי ולכן מעיקר הדין הוא לא מהווה חציצה. אמנם נהגו נשים להחמיר בזה והקפידו שלא תהיה שום חציצה גם לא בדבר שמותר על פי ההלכה, וכך מביא הרמ”א. אבל בדור שלנו, גדולי ישראל הקלו למי שחפצה בזה שאפשר כן לטבול עם ציפורניים בנויות בהתאם לגדרי ההלכה.

במקרה הספציפי כאן יש בעיה, כי אפילו אם אשה לא מקפידה על זה ולא מפריע לה ללכת באופן הזה עם ציפורן חסרה לקניות או לעבודה וכיו”ב אבל סביר להניח שרוב הנשים כן מקפידות על כך ומתביישות להסתובב עם 9 ציפורניים בנויות ואחת חסרה ואם אשה תצטרך ללכת כך תנסה לשים פלסטר וכדו’ בכדי שהתקלה לא תבלוט. לכן במקרה כזה לכאורה כן יחשב כחציצה.

אולם, אם אין כרגע אפשרות להספיק לתקן את הציפורן החסרה לפני הטבילה באופן מקצועי וקבוע, אז כדאי שתבדקי עם עצמך, האם מבחינתך אין שום בעיה ללכת כך אפילו לחתונה של חברה או מכרה, כי אם אכן זו תחושתך, אז יש בהחלט צד להתיר, כי במקרה זה גם 9 הצפורניים יכולות עדיין להיחשב כנוי, והרי נוי אינו חוצץ, אבל אם את מתביישת ולא תלכי כך, זה מהווה חציצה.