שכחה לגזור צפורן וטבלה.

הרב נתן זידמן
הרב נתן זידמן
רב בית החולים איתנים לבריאות הנפש מו"ץ בבית ההוראה יד רמ"ה

הרב נתן

זידמן

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

בה”י

שאלה: אשה שטבלה, וראתה שנשאר לה ציפורן אחת, שלא גזזה אותה, מה הדין האם צריכה לחזור ולטבול שוב, או שעלתה לה טבילתה?

תשובה: דעת הרב עובדיה זצ”ל בטהרת הבית, שאם הציפורן נקייה ואין לכלוך מאחוריה, לא צריכה לחזור ולטבול, בספר תורת הטהרה כתב שלספרדים אינה חייבת לטבול שוב, אך טוב להחמיר שתטול צפורניה ותטבול שוב )ריא(, ובספר דרכי טהרה (טז, ע) כתב שאם לא שמשה עדיין עם בעלה נהגו לחזור ולטבול.

ההולכים לפי שיטת הרמ”א, אם עדיין לא שמשה עם בעלה ובאפשרותה לטבול שוב באותו הלילה, תטבול שוב, רק שאם ידוע לה שציפורניה היו נקיות מלכלוך, לא תברך על טבילה זו השנייה, ואם שימשה עם בעלה, לא חוזרת וטובלת

 

מקורות:

בהגהות שערי דורא (הל’ נידה סימן טו ד”ה ואם) כתב, שאם שכחה ולא נטלה צפרניה קודם טבילה אינה חוצצת ובלבד שלא יהא בתוכם טיט, ומ”מ טוב להחמיר ותטבול פעם ב’ משום דא”א שלא תהא בתוכם טיט.

כתב הרמ”א: ומאחר דכבר נהגו ליטול הצפרניים, אפילו אם צפורן אחת נשאר בידה וטבלה, צריכה טבילה אחרת, (הגהות ש”ד) וכן נוהגין.

אולם המהרש”ל העתיק מתשובת מהר”ם (דפוס לבוב סימן תפז) שכל שבודקת ציפורניה קודם הטבילה ואין שם טיט וצואה עלתה לה טבילה.

גם הט”ז (ס”ק כא) תמה על הב”ח שהחמיר, הרי כל הפוסקים כתבו דאינו אלא מנהג בעלמא ליטול הצפרנים, ואינו מן הדין, לכן לדעתו כל מה שמצינו שצריכה לטבול שנית בשכחה ליטול ציפורניה, היינו כל זמן שלא שמשה עם בעלה, אבל אם אחר ששמשה נזכרה אין להחמיר עליה ולהצריכה לטבול פעם נוספת כיון שאין זה אלא חומרא בעלמא.

הש”ך (ס”ק כה) כתב שלא נמצא בשום מקום החומרא לטבול שנית, אולם כתב שחוששים לדעת הראב”ן הסובר שאם הציפורן עומדת להיקצץ הרי היא חוצצת, ולכן תחזור ותטבול שנית, אפילו לאחר ששמשה.                                           בטהרת הבית (ח”ג עמ’ פג) פסק שאם שכחה ולא נטלה ציפורן אחת, ותחת הציפורן אין דבר שחוצץ אינה צריכה טבילה אחרת. אך הדרכי טהרה (טז, ע) כתב שאם לא שמשה עדיין עם בעלה נהגו לחזור ולטבול.