זוגיות בראי הפרשה פרשת יתרו

בס”ד

שלום וברכה

בנין הבית

בתחילת הפרשה מתוארת הגעתו של יתרו אל מדבר סיני למחנה ישראל. : “וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה’ אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ. וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה. וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹקֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה. וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹקִים. וַיֹּאמֶר אֶל מֹשֶׁה אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ. וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה”

מה היו הדברים ששלח יתרו למשה?

מביא רש”י מדברי חז”ל במכילתא : ” ויאמר אל משה. ע”י שליח: אני חתנך יתרו וגו’. אם אין אתה יוצא בגיני צא בגין אשתך, ואם אין אתה יוצא בגין אשתך צא בגין שני בניה “.

יתרו שולח למשה שהוא מגיע אליו. ואם אין די בכך, ולא תצא לקראתי מהענן, גם אשתך צפורה עמי. ואם גם בואה לא יגרום לך לצאת לקראתה מהענן (כי כבר גירשה משה כשירד למצרים) אזי צא בשביל בניך.

משה רבנו שומע ” וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ ” הוא יוצא לקראת יתרו.

אך חז”ל מפרשים שלא יצא סתם “ויצא משה. כבוד גדול נתכבד יתרו באותה שעה, כיון שיצא משה, יצא אהרן נדב ואביהוא, ומי הוא שראה את אלו יוצאין ולא יצא”.

לא די בכך שיצא משה לקראת יתרו בכבוד גדול הוא אף משתחווה ליתרו ונושק לו “וישתחו וישק לו. איני יודע מי השתחוה למי, כשהוא אומר איש לרעהו, מי הקרוי איש, זה משה”.

צפורה והילדים לא נזכרו כלל בחלק זה. האם משה לא התייחס אליהם?

האם לא שמח בביאתם?

ברור שמשה שמח מאוד בביאתם.

אך משה הרגיש כי יתרו נמצא במצב נפשי לא פשוט.

הוא עזב את כבודו ככהן מדין ובא לישראל להתגייר .

משה שומע מבין המילים כי יתרו לא בטוח בכך שמשה מכבד אותו.

לכן יוצא משה בצורה מובהקת באופן שיכבד את יתרו כבוד גדול.

לא זו בלבד, אלא הוא כמעט לא מתייחס לאשתו וילדיו, על מנת שיתרו לא יחשוב שקבלת הפנים עבורו היא כיסוי לשמחה האמיתית שיש למשה בעיקר בראותו את אשתו ובניו.

לכן משה בוחר להעניק את כל תשומת הלב ליתרו. עד כדי כך שיתרו חש כי משה מכבד אותו ומעריך אותו, ובהמשך גם מעיז להביע את דעתו.

פעמים רבות דברים כאלה קורים בין בני זוג.

הבעל נפגש עם האשה . אך היא חשה שהוא עושה זאת רק כדי לרצותה. והוא אינו מעריך באמת אותה ואת דעתה.

האפשרות היחידה להגביה את נפשה המדוכדכת היא להפנות אליה את כל תשומת הלב.

אין הכוונה להיות עסוק רק באשה כל החיים. אלא בגבולות הנורמה. כל זוג לפי יכולותיו ואפשרויותיו.

יש לפנות זמן למפגש אישי של שני בני הזוג בלבד.

כאשר נפגשים, יש לוודא כי הטלפונים סגורים ואין דבר המסיח את תשומת הלב.

מוטב להיפגש במקום שקט . ללא אנשים שיפריעו לכם.

אולי אפילו לקחת איזה סלט לאכול יחד בחיק הטבע.

עלינו להיות מרוכזים בבן הזוג ובדברים אותם הוא אומר. להקשיב היטב לניואנסים ולמנגינה.

בכך ניתן לו את התחושה שאנו אכן מעריכים את בן הזוג באמת ולא רק משתמשים בו כסייען לתפעול הבית.

שבת שלום ומבורך

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

לתת כבוד לאחר

שתפו עם החברים