אור החיים הקדוש פרשת ויחי

בס”ד

 

אור החיים הקדוש פרשת ויחי

 

וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו שֶׁבַע שָׁנִים וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה.

 

רש”י הקדוש: “ויחי יעקב” – למה פרשה זו סתומה, לפי שכיון שנפטר יעקב אבינו נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו לשעבדם. ד”א שבקש לגלות את הקץ לבניו ונסתם ממנו (ב”ר צו, א):

 

אור החיים הקדוש: “ויחי יעקב בארץ מצרים וגו’. צריך לדעת למה הוצרך לומר מה שחיה בארץ מצרים.

ועוד קשה לא היה צריך לומר אלא ויהי ימי יעקב וגו’ קמ”ז וגו’ ואני יודע לפי החשבון כי שבע עשרה שנה חיה בארץ מצרים למה שקדם בהודעה בפרשת ויגש דכתיב (ט’) שני מגורי שלשים ומאת שנה.

עוד למה הוצרך לומר שני חייו ולא הספיק לומר ויהי ימי יעקב.

ואולי כי לצד שכל ימי יעקב לא נח ולא שקט כי משנולד נולד שטנו ועדיין לא שקעה שמשו עמד לבן ואלה מוסיף לרע לו, ואחריו הוקם על צערה של דינה, ועוד לו ויבא רוגז אבידת יוסף, הוא שאמר הכתוב ויחי יעקב בארץ מצרים י”ז שנה אלו היו חייו ולא קודם, וסמך לזה אומרו ויהי ימי יעקב שני חייו לרמוז שהן הנה היו ימיו שהיה לו בהם חיות, והוא אומרו ויהי ימי יעקב פירוש אותם י”ז שנה שני חייו פי’ שהי’ לו בהם חיים. ונמשכת ימי יעקב עם מה שלמטה ממנה ימי יעקב וגו’ שבע וגו’:

עוד ירצה על דרך אומרם ז”ל (תדא”ר פ”ה) כל מי שסוף ימיו בטובה כאלו כל ימיו בטובה, והוא טעם (איוב ח’) והיה ראשיתך וגו’ ואחריתך ישגה מאוד גם אומרו (קהלת ז’) טוב אחרית דבר וגו’, והוא אומרו ויחי יעקב חיים של שלוה בארץ מצרים בזה היה בעיניו שהיו ימי יעקב שני חייו פי’ שנים של חיים כל ימיו שהם ז’ שנים וגו’. וטעם אומרו ויהי לשון צער יכוין לומר שהגם שהיו ימיו בצער אף על פי כן חזרו בעיניו להיות כולם של חיים:

 

אור החיים הקדוש שואל :

  1. מדוע צריך לעשות לנו את החשבון כמה זמן היה במצרים?
  2. מדוע לשון ויחי?
  3. מדוע חזר שני חייו?

ותירץ : כי אלו השנים היחידות בהם חי בשלווה והיו כחיים לעומת הקודמים.

ועוד תירוץ שמכיוון שסוף חייו היו בשלווה , היה נראה בעיניו כאילו כל חייו חי בטובה.

 

שבת שלום ומבורך

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

חיים בשלווה משליכים על העבר

שתפו עם החברים