אור החיים הקדוש פרשת נח

בס”ד

אור החיים הקדוש פרשת נח

בראשית פרק-יא

א.וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.

רש”י : “שפה אחת” – לשון הקודש”.
“ודברים אחדים” – באו בעצה אחת ואמרו לא כל הימנו שיבור לו את העליונים נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה ד”א על יחידו של עולם ד”א ודברים אחדים (ס”א דברים חדים) אמרו אחת לאלף ותרנ”ו שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול בואו ונעשה לו סמוכות (ב”ר)”.

אור החיים הקדוש : “ויהי כל הארץ שפה אחת וגו’ יש לתת לב לתור בענין דור הפלגה מה היא דעתם בבנות העיר והמגדל, שאם טעמם הוא בפרט מפרטי הכפירה לא נודע אופן הכפירה, גם לא היה ה’ מספיק להענישם בהפיץ אותם לבד, ועוד צריך לדעת אומרו לא יבצר מהם כי ח”ו כמעט יבא הטועה לטעות בה, ועוד מה הוא כוונת הכתוב שכתב לנו ענין בנין העיר בפרטים המגונים, והלא ארז”ל כי מרצון ה’ היה שיתעסקו בבנין העולם, ואפשר כי להיות שכאשר ברא הקב”ה עולמו בראו שיהיה שליש ישוב ושליש מדבר, ותמצא הן היום כמה מקומות של ישוב שאם תסמוך אותם אחת אל אחת לא יהיה אפילו חלק ממאה בשליש ישוב הנזכר ויהיה הכל מדבר. אלא להיות שהעיירות והכרכים בין עיר לעיר חלק קרוב ובני העולם עוברים ושבים מזו לזו בזה יחשב הכל בין העיירות בין מה שביניהם ישוב ובצירוף הכל תמצא שליש ישוב, ולזה נאמר היתה כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים רצו שיהיו כולם מקובצים במקום אחד ולא יתפזרו אנה ואנה ושיהיה מקום אחד ישוב דוקא ולזה בנו העיר להם פירוש עיר אחת לכולם, ולחששת שמא יתפזרו באורך העולם וילך אחד מהם אנה ואנה עשו המגדל להיות להם לסימן שזהו מקומם אשר נקרא שמם עליו וגם להכיר המקום מרחוק אשר יהיה שם ובא יבא לאות המגדל וזהו אומרו פן נפוץ על פני כל הארץ שלא רצו להיותם נפזרים וכלים זעיר שם זעיר שם, ולזה אמר ה’ כי הדבר הזה איננו נכון בעיניו והוא דבר שיכולים להשיגו להיותם בעלי בחירה ורצון במעשה הגשמי, ולזה גזר אומר להפר עצתם ולבלול שפתם שאז בהכרח יהיו נפרדים וכל אחד יבקש לו מקום וזשה”כ ומשם הפיצם ה’ על פני כל הארץ, וזה הוא עד נאמן לפירושנו שכונת ה’ שיהיו ממלאים כל העולם ובזה נעשה שליש העולם ישוב לסיבה נודעת לו יתברך שמו, ויש בזה סוד כידוע ליודעי חן, וכמעט יהיה דומה למקצץ בנטיעות ומפנים השפעה ממקום למקום. ורבותינו זכרונם לברכה דרשו דרשות הרבה ואין המקרא יוצא מידי פשוטו:”.

אור החיים הקדוש שואל על ענין דור הפלגה :
1. מהי הכפירה שלהם ומדוע לא הוזכרה במפורש.
2. אם כפרו , מדוע נענשו רק בכך שנפוצו על פני הארץ . מדוע לא נמחו.
3. מדוע כתוב לשון “לא יבצר מהם לעשות” כביכול אין אפשרות למונעם.
4. מדוע בניית העיר כתובה כחלק מהדברים שאינם טובים. הלא זה חלק מרצון ה’.

להקדים לתירוצו את דברי חז”ל כי ה’ ברא את העולם שליש מיושב , שליש מדבר ושלוש ים.
ועל כך הקשה כי איננו הרואות שאין שליש עולם שיש בו ערים.
ותירץ כי כל האזורים המובילים ממקום למקום ובהם אנשים מהלכים נקראים ישוב.
וממילא, רצון ה’ היה באופן זה.
וחטא דור הפלגה לא היה הכפירה הישירה. אלא שעשו נגד רצון ה’.
ה’ רצה שיהיו ערים שונות ובני אדם מהלכו מעיר לעיר. ואילו הם החליטו לבנות עיר אחת שאליה יתקבצו כולם. ויעשו מגדל כדי שיראוהו מרחוק ויהיו רק סביבו. וזה נגד רצון ה’ יתברך.

ולכן העונש שלהם היה שנפוצו על פני הארץ . שזה כרצון ה’ נגד רצונם.

שבת שלום ומבורך

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

אור החיים הקדוש עם הבנה מחודשת בחטאם של אנשי דור הפלגה

שתפו עם החברים