אור החיים הקדוש פרשת שמות

בס”ד

 

שלום וברכה

 

אור החיים הקדוש פרשת שמות

 

וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס.

 

רש”י הקדוש : ” עָלָיו – עַל הָעָם. מִסִּים – לְשׁוֹן מַס, שָׂרִים שֶׁגּוֹבִין מֵהֶם הַמַּס. וּמַהוּ הַמַּס? שֶׁיִּבְנוּ “עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה”. לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם – שֶׁל מִצְרַיִם. עָרֵי מִסְכְּנוֹת – כְּתַרְגּוּמוֹ (“קִרְוֵי בֵּית אוֹצְרֵי”). וְכֵן (ישעיהו כב,טו): “לֶךְ בֹּא אֶל הַסּוֹכֵן הַזֶּה” – גִּזְבָּר הַמְּמֻנֶּה עַל הָאוֹצָרוֹת (שמות רבה א,י). אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס – שֶׁלֹּא הָיוּ רְאוּיוֹת מִתְּחִלָּה לְכָךְ, וַעֲשָׂאוּם חֲזָקוֹת וּבְצוּרוֹת לָאוֹצָר (שמות רבה א,י; סוטה י”א ע”א).

 

 

אור החיים הקדוש : “וישימו עליו וגו’. כאן הבן שואל מה חכמה נתחכמו בזה אין זו חכמה אלא רעות וחציפות. עוד איך מלאם לבם בתחילת השעבוד לשום עליהם שרי מסים. ועוד איך בני ישראל נטו ערפם לעבודת עבודה נכריה בחומר ובלבנים. והנה רז”ל שאמרו (סוטה י”א.) כי היה הדבר בהדרגה בתחלה בפה רך ולבסוף בפרך, ומן סדר הכתובים משמע כי בתחלה שמו עליהם שרי מסים, ולדבריהם ז”ל צריך לומר כי קדמו דברים לשימת שרי מסים. והנה לפי מה שפירשתי בפסוק רב ועצום ממנו כי סוברים שיכולין להשתעבד בהם בעד הטוב שעשו להם בשני רעב אפשר שבאו עליהם בכח ואל תיכף ומיד, ושעבדום וישימו עליהם שרים ואז היו מועטים בערך המצריים ונטו ערפם, ומה שאמר הכתוב הבה נתחכמה אינו על פרט השעבוד אלא על פרט אחר, וכמו כן אמרו ז”ל (שם) שהיה על שקוע הבנים בים כאמור בדבריהם.

עוד נראה בדקדוק עוד אומרו למען ענותו וגו’ שלא היה צריך והדבר מובן שהוא למען ענותו מתכוונים. עוד אומרו בסבלותם מה בא למעט. אכן נראה שנתחכמו עליו להשתעבד בדרך זה, כי פרעה מן הסתם יהיו לו בונים ערים לשבת והרבה עובדים עבודות הצריכין למלכות מהמצריים עצמם ומהזולת, והאנשים ההמה יקראו מס כמו שאמר הכתוב (מ”א ה’) ויעל המלך שלמה מס מכל ישראל, ויעץ עצה לשום על ישראל שיהיו הם שרי מסים יובן שיהיו הם הממונים על כל עושי מלאכת המלך, ודבר זה אינו פחיתות ולא דלות לישראל ואינם יכולין למאן וכוונתם בזה הוא לערמה למען ענותו לעם ישראל בסבלותן של המסים שהם עובדי עבדות כשלא יוכלו לעבוד עבודתם אשר שמו עליהם בתוספת מרובה ממה שיוכלו שאת יצטרכו השרים להצטרף עמהם לעבוד עבודתם להשלים חקם, שלא היו מכירים בחוק העבודה אלא לשרים שהם ישראל שהם הם הממונים, וזו היא חכמתם שבאמצעות ערמה זו הכניסום בסבלות, והוא אומרם ז”ל בתחילה בפה רך היו לשרים ואח”כ לעבדים ויבן ערי וגומר:

שואל אור החיים הקדוש: הלא אמר פרעה “הבה נתחכמה לו” היכן החכמה. זו סתם רשעות?

וכן איך הסכימו ישראל לכך?

ולכן ביאר ע”פ חז”ל כי המצרים ניצלו את הכרת הטוב של ישראל על כך שהחיו אותם בשנות הרעב . וכך שכנעו אותם לסייע להם. בתחילה ברצון ואחר כך בכפיה. ובאמת אין החכמה נסובה על זה.

אך עוד הוא מבאר כי פרעה עשה בחכמה. הוא מינה יהודים לשרים הממונים על עובדי המלך. וזה בהחלט התאים למעלת היהודים וגם אי אפשר לסרב.

ואחר כך הגביר את העבודה כך שהשרים היהודים יצטרכו לסייע לעובדים. ואחר כך כבר שיעבד אותם. ואכן שבט לוי שלא הלכו להיות שרים בעבודת המלך , לא היו בשעבוד.

 

שבת שלום ומבורך.

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

חכמת פרעה לשעבוד ישראל

שתפו עם החברים