חינוך בראי הפרשה – תולדות

בס”ד

 

שלום וברכה

 

התורה מספרת בתחילת הפרשה את סיפור מכירת הבכורה של עשיו ליעקב.

“וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי.  וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב. ”

 

מדוע התורה כה מאריכה בתיאור פרטי המכירה ?

וכן מנין ידע יעקב כי עשיו יהיה מוכן למכור את הבכורה תמורת נזיד עדשים בלבד?

התורה מדגישה לנו כי האדם עלול לאבד את כל חייו ברגע אחד.

אם רק היה עשיו מתיישב בדעתו ומוכן לדחות סיפוקים , היה נשאר עם הבכורה בידו.

 

התורה מתארת כי השלב הראשון מתחיל בהליכה אחר מראה עיניים . “מן האדום האדום הזה”.

הוא מתלהב מן הצבע. זה מושך את עיניו. והוא מיד צריך לטעום זאת.

יעקב מבחין שעשיו להוט אחר מראה עיניו . והוא יודע שעשיו מכור לתאוותו והוא יסכים להכל על מנת למלא את תאוותו.

כאשר הוא מעלה את ההצעה , עשיו מזלזל בבכורה. “הנה אנכי הולך למות”. אם לא אקבל את תאוותי, אין לי חיים.

הלהוט אחר התאווה חש כי החיים שלו אינם חיים אם לא יצליח למלא את התאווה.

 

אם רק ילמד מתחילה , מגיל קטן, לדחות סיפוקים, אזי חייו יהיו חיים טובים יותר ורגועים יותר.

עדי ואבי הגיעו לשוחח על בנם הצעיר.

כל כניסה לחנות עמו היא סיוט עבורם. הוא צורך עד שיקנו לו את מבוקשו.

וגם בבית, כאשר הוא רוצה משהו, הוא אינו רגוע עד אשר ממלאים את רצונו.

הסברתי להם, כי בנם מתקשה לדחות סיפוקים.

היות והוא ילד הזקונים שהיה רגיל לקבל הכל מהוריו ואחיות, הוא התרגל לכך שהוא אינו צריך להמתין.

הדרך לחנך אותו היא להסביר לו מראש, כי באמצעות ההמתנה הוא ירוויח.

 

למשל להציע לו שתי ברירות, קוביה אחת כעת. או שתיים עוד חמש דקות.

 

במידה והוא אינו מחכה או צורח, לתת לו קוביה אחת.

אך בעוד חמש דקות, לתת לאחים שתי קוביות ולומר לו, כי חבל שלא המתין. אם היה ממתין היה מקבל שתי קוביות כעת.

 

כמו כן, ניתן ללמד אותו להמתין מעט. למשל כאשר הוא רוצה אוכל, להראות לו כי מכינים את האוכל. ולאט לאט להאריך את משך ההמתנה. ניתן להאריך את זמן הכנת האוכל וההגשה.

כך שהוא יתרגל להמתנה ארוכה יותר.

בנוסף, לא לקחתי לקניות. ולהסביר לו כי עד שיגדל וידע לשלוט על עצמו,לא ניתן לקחתו.

כך אנחנו יוצרים אצל הילד את הענין של סיבה ותוצאה . ומלמדים אותו כי הוא מפסיד מהתנהגות זו.

 

כמו כן, מומלץ לספר מידי פעם סיפורים על מעלת ההתגברות והרווחים שמרוויחים ממנה.

 

 

 

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

עדיף להפסיד רגע בחיים מאשר את החיים ברגע

שתפו עם החברים