מעלת התפילה

בפרשתנו (פ’ לב, יא) יעקב אבינו חושש מאוד מהמלחמה עם עשו. אע”פ שהקב”ה הבטיח לו שהוא ישמור עליו, כפי שנאמר בפרשה שעברה (ויצא פ’ כח טו) הִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת, בכל זאת יעקב חושש שמא יגרום החטא שמא עוונות שעשה והרכוש שצבר אצל לבן הורידו לו בזכויות כפי שאומר יעקב קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּך, הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ–פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים. וכפי שכתב רש”י שמא יגרום החטא ויגרום לי להימסר בידו של עשו.

המפליא הוא שתוך כדי דבור שיעקב חושש שמא אין לו זכויות בכל זאת יעקב ממשיך ומבקש מה’ יתברך לקיים את הבטחתו שהבטיח לו וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב.

לכאורה, הדו שיח של יעקב עם ה’ יתברך אינו מובן. מצד אחד יעקב חושש שהבטחותיו של הקב”ה לא יתקיימו שמא חטא והפסיד את זכויותיו. מאידך, מיד לאחר שיעקב מתפלל לה’ ומעלה את חששו שמא יגרום החטא, יעקב דורש מה’ שיקיים את ההבטחות כפי שהזכרנו “ואתה אמרת היטב איטיב עמך”. נמצא שיעקב סותר את עצמו אם הוא חושש למיעוט זכויות איך שב ודורש מה’ את הבטחותיו?

ראיתי שבשאלה זו עמדו גדולי הראשונים הרמב”ן על התורה והרשב”ם וכך הוא כותב, שיעקב המשיך להתפלל לה’ בדרך זו אף שאין אתה מחוייב לקיים לי הבטחתך שהרי קטנתי מכל החסדים, אעפ”י כן ביקש עשה למען כבוד שמך שתתקיים הבטחתך, כמו שהתפלל  משה לה’ כשרצה לכלות את ישראל למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם, וינחם ה’ על הרעה. 

פירוש הדברים הוא שיעקב אבינו קבע לנו יסוד שאף שאדם חושב שאינו זכאי שתשמע תפילתו מכל מיני טעמים וסיבות בכל זאת אסור לו להתייאש מן הרחמים וצריך בכל זאת להתפלל לה’ כי הן אל כביר לא ימאס. וכמאמר רז”ל (ברכות י.) כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים – ולא יחשוב שאינו ראוי שתתקבל תפילתו. 

נסיים בדברי הילקוט שמעוני יחזקאל (רמז שלז), א”ר לוי מן הארץ ועד לרקיע מהלך חמש מאות שנה ועובי כל רקיע ורקיע מהלך חמש מאות שנה ובין כל רקיע ורקיע מהלך חמש מאות שנה, בוא וראה כמה הוא (ה’ יתברך) גבוה מן עולמו, ואדם נכנס לבית הכנסת ומתפלל אחרי העמוד ולוחש את תפלתו והקב”ה מאזין לו יש לך אלוה גדול כזה!

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

יעקב אבינו קבע לנו יסוד שאף שאדם חושב שאינו זכאי שתשמע תפילתו מכל מיני טעמים וסיבות בכל זאת אסור לו להתייאש מן הרחמים וצריך בכל זאת להתפלל לה’ כי הן אל כביר לא ימאס.

שתפו עם החברים