פרשת שמות אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה

פרשת שמות

אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה

נאמר בפרשתנו (פ”ה פסוק ב-ה) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי ה’ אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה’, לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם, הֵן רַבִּים עַתָּה עַם הָאָרֶץ וְהִשְׁבַּתֶּם אֹתָם מִסִּבְלֹתָם.

משה ואהרן באים בשליחות הקב”ה כדי לשחרר את בני ישראל ממצרים ואומרים לפרעה, כה אמר ה’ שלח את עמי, ופרעה עונה להם מי ה’ אשר אשמע בקולו למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו לכו לסבלותיכם הן רבים עתה עם הארץ והשבתם אותם מסיבלותם.

שואל הרב צדקה יהודה זצ”ל בספרו קול יהודה: פרעה הרשע לא רוצה למלא אחר ציווי ה’, אך מה משמעות שאלתו למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו, הרי הוא משעבד אומה שלמה בחומר ובלבנים, וכשמשה ואהרן באים לבקש שחרור לבני ישראל מה עונה להם – הן רבים עתה עם הארץ, הלא זוהי בעצם סיבת בקשתם של משה ואהרן לפי שהם כבר רבים יש לשחררם. אם כן תמוהה שאלת פרעה.

הבן איש חי בספרו עוד יוסף חי מבאר העניין, שפרעה הרשע ידע שעם ישראל בא לעוה”ז להיות עמל בתורה כפי שמובא באיוב (ה ז) אדם לעמל יולד אם זכה לתורה, זהו עמלו בחייו, לא זכה נולד לעמלה של מלאכה (ב”ר יג ה) אבל שיהיה בטל מתורה וממלאכה לא תיתכן מציאות כזו.

והנה עתה בא פרעה ואומר למשה למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו האם אתם עושים טובה לעם הזה שאתם מבקשים את שחרורם, הרי אם עם שלם פתאום ישתחרר מה יעשו, בוודאי יהיו פורצים, שיכורים, וכדומה, מה יעשה אדם אם הוא בטל והרי כאן מדובר בעם שלם ואם אתם משה ואהרן תשיבו לי שהם יעסקו בתורה הן רבים עתה עם הארץ, עדיין לא ניתנה תורה והם כולם עמי הארץ, מה יעשה עם הארץ שאין לו במה להתעסק ותורה אין לו, הוא יעשה את כל העבירות שבעולם וזאת הייתה כוונתו של פרעה ותמיהתו.

אבל פרעה לא ידע שהשי”ת אמר למשה בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה, כלומר אני לא אתן להם חלל וריקנות תיכף בהוציאי אותם מארץ מצרים, הם יזכו לקבלת התורה לאחר שייטהרו חמישים יום בימי ספירת העומר, כדי להיטהר מזוהמת מצרים, וממילא הם לא יהיו בטלים ואת זאת לא ידע פרעה.

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

העוסק בתורה הוא בן חורין באמת

שתפו עם החברים