לחיות את השני
הצדקה היא הדרך לשנות את המידות .
פרשת מטות מסעי נאמנות האדם תלויה בסדרי עדיפויותיו וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ “גִּדְרֹת צֹאן” נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים “לְטַפֵּנוּ”, וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל…. בפרשה מסופר שבני גד ובני ראובן נגשו אל משה רבנו ואמרו לו שהם רוצים לגור מעבר לירדן, לבנות גדרות צאן למקניהם וערים לטפיהם ולנשותיהם. עוד הוסיפו כי אל ידאג משה רבינו, …
בס”ד שָׁלוֹם וּבְרָכה חֻמַּשׁ דְּבָרִים פּוֹתֵחַ בִּדְבָרָיו שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְעַם יִשְׂרָאֵל “אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב”. אוֹמְרִים חָזָ”ל כִּי רְשִׁימַת הַמְּקוֹמוֹת הַמְּנוּיָה כָּאן אֵינָהּ רְשִׁימַת מְקוֹמוֹת גְּרֵידָא אֶלָּא רֶמֶז לְתוֹכָחָה. וְכַמּוּבָא בְּרָשִׁ”י: “אֵלֶּה הַדְּבָרִים” – (סִפְרִי) לְפִי …
בס”ד שלום וברכה “כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה’ אלוקיך בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה…” מביא רש”י הקדוש את דברי חז”ל: “ולקחת לך לאשה” – לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב”ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה …
יש מקרים בהם אנו מוכיחים והדברים אינם מתקבלים, מדוע?
יש מקרים בהם החוטא נחשב כאנוס. הוא כלל לא שומע את התוכחה.
בס”ד שלום וברכה פרשתינו פותחת בנבואת ה’ לאברהם בחרן “לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.” שואלים רבותינו מדוע נאמר “לֶךְ לְךָ” . מהי התוספת במילה “לְךָ”. ומביא רש”י הקדוש את תשובת חז”ל “להנאתך ולטובתך”. ואכן , בארץ ישראל זכה אברהם לעושר , לילדים ולפרסום. אמנם מעשי אבות סימן לבנים. הקב”ה יוצר …