פרשת וילך החינוך בראי הפרשה

הרב יצחק

פריי

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

בס”ד

שלום וברכה

השבת פרשת וילך נקראת גם שבת שובה (ע”ש הפסוק בהושע יד,ב הפותח את ההפטרה “שובה ישראל עד ה’ אלוקיך “). וכן שבת תשובה ע”ש היותה בעשרת ימי תשובה.

במהלך הפרשה קיים פסוק המתייחס ללימוד התורה: “וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל.”

הפסוק מכנה את התורה “שירה”. וכן הסדר הוא בתחילה “וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת”.

ורק אחר כך ” וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” ובסוף “שִׂימָהּ בְּפִיהֶם “.

מה המקור לסדר הדברים?

יש כאן הבנה פסיכולוגית עמוקה באופן הלימוד . הכוללת מספר נקודות.

ראשית , על מנת להנחיל דבר מה לילדים, הוא צריך להיות ברור להורים.

הורה שאינו משוכנע בצדקת דרכו, לא יוכל להנחיל את דרכו הלאה.

החלק השני הוא כי הילדים צריכים לראות שההורים אוהבים את מה שהם עושים ושמחים בו. כמו שירה. דבר שנובע מהנשמה. דבר שנובע מהפנימיות וגורם אושר.

עוד נקודה היא כי כאשר רוצים שהילדים יזכרו דבר מה , יש לעשותו בצורה של נעימה ומנגינה.

לא לחינם גם אנשים רחוקים מהדת מתעוררים באלול ומתחברים לסליחות. משום שזכורה להם המנגינה מעוררת הלב.

ורבים מהם בסופו של דבר חוזרים ומתחברים לקב”ה באמצעות הסליחות או המנגינות מבית אבא.

בדורנו בו הפיתויים כה גדולים. הדברים הגשמיים זמינים ומפתים ומצויים בכל פינה. הרבה יותר צריך להקפיד על דרך החינוך הזו.

ובפרט במשפחות שממשיכים בקיום מצוות מכח האנרציה (ההתמדה) . הם נולדו דתיים או גדלו בבית דתי. וממילא ממשיכים בקיום המצוות. אך לא ניסו להגיע באמת להבנה וחיבור לתורה , למצוות ולקב”ה.

באופן זה בודאי יקשה עליהם להעביר לילדיהם את הרעיון בשמירת מצוות.

כמו כן, יש הרגשה שמועצמת ע”י כלי התקשורת השונים , כי דתי ובפרט חרדי, הוא מסכן.

הוא לא יכול ליהנות מ”החופש” לעשות כרצונו בשבת. או ההבנה השגויה כי מי שעובד ומרוויח חי טוב יותר ממי שלומד תורה.

הרי כל אחד יכול להביט סביב ולראות האם אותם אנשים שכביכול יש להם חופש לעשות כרצונם ללא הגבלות דת, האם הם מאושרים?!

לפי אחוזי נוטלי הכדורים נוגדי הדיכאון, הם כלל אינם מאושרים.

האם האנשים העשירים או המפורסמים מאושרים?!

ודאי שלא.

יעידו על כך אחוזי הנשואים הנמוכים. ואחוזי הגירושין הגבוהים.

רבים מהם אינם מצליחים ליצור משפחה יציבה לאורך זמן.

האם יש לעובדים פרנסה יותר מלומדי התורה?!

לא בהכרח.

עשרות אלפי משפחות בהן שני ההורים עובדים ואינם מצליחים לסגור את החודש. לעומת אלפי משפחות בני תורה שחיים בהסתפקות במועט ושמחים במה שיש להם.

כחלק מתהליך התשובה אותו עלינו לעבור בעשרת ימי תשובה, עלינו לברר לעצמנו עד כמה אנו מחוברים כרגע לקב”ה.

ולחזק את הקשר שלנו עם הבורא.

לשמוח בלימוד התורה ובמצוות. לעשות את הדברים בשמחה. כך שהילדים יראו זאת . וממילא ירצו לחקות אותנו.

כולם רוצים להיות שמחים ומאושרים.

אם רק נהיה כאלה, נוכל לגרום לאחרים לעשות כמונו.

שבת שלום ומבורך

גמר חתימה טובה