אור החיים הקדוש פרשת דברים

בס”ד

שָׁלוֹם וּבְרָכָה

אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת דְּבָרִים

“אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב.”

רָשִׁ”י הַקָּדוֹשׁ : “אֵלֶּה הַדְּבָרִים” – (סִפְרִי) לְפִי שֶׁהֵן דִּבְרֵי תּוֹכָחוֹת וּמָנָה כָּאן כָּל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהִכְעִיסוּ לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּהֶן , לְפִיכָךְ סָתַם אֶת הַדְּבָרִים וְהִזְכִּירָם בְּרֶמֶז מִפְּנֵי כְבוֹדָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל.
“אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל” – אִלּוּ הוֹכִיחַ מִקְצָתָן הָיוּ אֵלּוּ שֶׁבַּשּׁוּק אוֹמְרִים אַתֶּם הֱיִיתֶם שׁוֹמְעִים מִבֶּן עַמְרָם וְלֹא הֲשִׁיבוֹתֶם דָּבָר מִכָּךְ וְכָךְ. אִלּוּ הָיִינוּ שָׁם הָיִינוּ מְשִׁיבִים אוֹתוֹ. לְכָךְ כִּנְּסָם כֻּלָּם וְאָמַר לָהֶם הֲרֵי כֻּלְּכֶם כָּאן כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ תְשׁוּבָה יָשִׁיב.
“בַּמִּדְבָּר” – לֹא בַּמִּדְבָּר הָיוּ אֶלָּא בְּעַרְבוֹת מוֹאָב. וּמַהוּ בַּמִּדְבָּר ?אֶלָּא בִּשְׁבִיל מַה שֶּׁהִכְעִיסוּהוּ בַּמִּדְבָּר שֶׁאָמְרוּ (שְׁמוֹת יז ג) מִי יִתֵּן מוּתֵנוּ וְגוֹ’.
“בָּעֲרָבָה” – בִּשְׁבִיל הָעֲרָבָה שֶׁחָטְאוּ בְּבַעַל פְּעוֹר בַּשִּׁטִּים בְּעַרְבוֹת מוֹאָב.
“מוּל סוֹף” – עַל מַה שֶׁהִמְרוּ בְּיַם סוּף בְּבוֹאָם לְיַם סוּף שֶׁאָמְרוּ (שָׂם יָד, יָא) הַמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, וְכֵן בְּנָסְעָם מִתּוֹךְ הַיָּם שנא’ (תְּהִלִּים קז ו) וַיַּמְרוּ עַל יָם בְּיַם סוּף כִּדְאִיתָא בַּעֲרָכִין (עֲרָכִין טו).
“בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן” – א”ר יוֹחָנָן חָזַרְנוּ עַל כָּל הַמִּקְרָא וְלֹא מָצִינוּ מָקוֹם שֶׁשְּׁמוֹ תֹּפֶל וְלָבָן . אֶלָּא הוֹכִיחָן עַל הַדְּבָרִים שֶׁתָּפְלוּ עַל הַמָּן שֶׁהוּא לָבָן שֶׁאָמְרוּ (בַּמִּדְבָּר כא ה) וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל וְעַל מַה שֶּׁעָשׂוּ בְמִדְבַּר פָּארָן ע”י הַמְּרַגְּלִים:
“וַחֲצֵרוֹת” – בְּמַחֲלֻקְתּוֹ שֶׁל קֹרַח (סִפְרִי). ד”א אָמַר לָהֶם הָיָה לָכֶם לִלְמֹד מִמַּה שֶׁעָשִׂיתִי לְמִרְיָם בַּחֲצֵרוֹת בִּשְׁבִיל לָשׁוֹן הָרָע וְאַתֶּם נִדְבַּרְתֶּם בַּמָּקוֹם:
“וְדִי זָהָב” – הוֹכִיחָן עַל הָעֵגֶל שֶׁעָשׂוּ בִּשְׁבִיל רֹב זָהָב שֶׁהָיָה לָהֶם שֶׁנֶּאֱמַר (הוֹשֵׁעַ ב, י) וְכֶסֶף הִרְבֵּיתִי לָהֶם וְזָהָב עָשׂוּ לַבָּעַל:”

אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ: “וְאֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ כָּל הַכָּתוּב דֶּרֶךְ רֶמֶז בְּאֹפֶן אַחֵר, וְהוּא כִּי בְּמִקְרָא מוּעָט לִמֵּד מֹשֶׁה כְּלָלוּת יִרְאַת ה’ וּמִדּוֹת הַהֲגוּנוֹת הַצְּרִיכִין לַהוֹלְכִים בְּתוֹרַת ה’ וְהֵם מִדּוֹת תִּשְׁעָה:
הָא’) שֶׁיִּהְיֶה לוֹקֵחַ מִדָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם דִּכְתִיב (בְּרֵאשִׁית י”ד י”ג) לְאַבְרָם הָעִבְרִי, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ בְּעֵבֶר:
ב’) שֶׁיִּהְיֶה מַרְדּוּת בְּלִבּוֹ תָּמִיד כְּאוֹמְרָם ז”ל (בְּרָכוֹת ז’) טוֹבָה מַרְדּוּת אַחַת בְּלִבּוֹ שֶׁל אָדָם מִמֵּאָה מַלְּקֻיּוֹת, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ הַיַּרְדֵּן:
ג’) מִדָּת הָעֲנָוָה כְּאוֹמְרָם ז”ל (עֵרוּבִין נד) לְעוֹלָם יָשִׂים אָדָם עַצְמוֹ כַּמִּדְבָּר, וְעַיֵּן מַה שֶׁפֵּרַשְׁתִּי בְּפָרָשַׁת יִתְרוֹ בְּפָסוּק וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים (שְׁמוֹת י”ט ב’), וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ בַּמִּדְבָּר:
ד’) שֶׁתִּהְיֶה הָעֲנָוָה בְּדֶרֶךְ הֲנָאוֹת לֹא בְּדֶרֶךְ הַפְּחִיתוּת הַנִּמְאָס, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הרמב”םִ בְּהִלְכוֹת דֵּעוֹת (פ”ה), עוֹד תְּנַאי הָעֲנָוָה שֶׁלֹּא יִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ לְהַרְחִיק תּוֹכָחוֹת עַל עָוֹן אִם יִרְאֶה אִישׁ עוֹבֵר פִּי ה’ וְיֹאמַר מִי אֲנִי וּמִי בֵּיתִי לְהוֹכִיחַ אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים אֶלָּא צָרִיךְ לְהוֹכִיחַ לְצַד חִיּוּב בְּעַרְבוּת, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ בָּעֲרָבָה, כָּלַל ב’ דְּבָרִים, א’ שֶׁתִּהְיֶה הָעֲנָוָה עֲרֵבָה עַל דֶּרֶךְ אוֹמְרוֹ (מִשְׁלֵי ג’) וּמָצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב וְגוֹ’, ב’ חִיּוּב הָעַרְבוּת שֶׁיִּצְטָרֵךְ לְהוֹכִיחַ עַל עָוֹן לְקָטֹן וְגָדוֹל וְלֹא יִשְׁתַּמֵּשׁ בַּעֲנָוָה בְּעִנְיָן זֶה:
ה’) מַאֲמָר הַתַּנָּא (אָבוֹת פ”ג) הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים וְכוּ’ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ וְכוּ’ וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד וְכוּ’ וְכֵן אָמַר הַתַּנָּא (שָׂם פ”ב) שׁוּב יוֹם אֶחָד כו’ ופי’ שָׁם שֶׁהַכַּוָּנָה הִיא שֶׁיִּזְכֹּר תָּמִיד יוֹם מוֹתוֹ וְשֶׁכָּל יוֹם הוּא זְמַן גְּבוּל הַמִּיתָה, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ מוֹל סוּף שֶׁיִּהְיֶה לְמוּל עֵינָיו סוֹף אָדָם וְתַכְלִיתוֹ:
ו’) מַאֲמָר הַחֲסִידִים (חוֹבַת הַלְּבָבוֹת שַׁעַר הַפְּרִישׁוּת שַׁעַר ט’) וז”ל הַפָּרוּשׂ צַהֲלָתוֹ בְּפָנָיו וְדַאֲגָתוֹ בְּלִבּוֹ, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל, כְּנֶגֶד צַהֲלָתוֹ בְּפָנָיו אָמַר בֵּין פָּארָן לָשׁוֹן פְּאֵר הֶפֶךְ עִצָּבוֹן שֶׁהוּא פָּנִים רָעוֹת, וּכְנֶגֶד עִצָּבוֹן הַלֵּב אָמַר וּבֵין תֹּפֶל שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִבּוֹ עָרֵב עָלָיו וְיִתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ מִפַּחַד שֶׁמָּא עָבַר אֶת פִּי ה’ בְּלֹא יְדִיעָה בִּגְדוֹלוֹת אוֹ בִּקְטַנּוֹת, אוֹ שֶׁמָּא מִעֵט בָּעֲבוֹדָה מִמַּה שֶׁצָּרִיךְ עֲשׂוֹת:
ז’) שֶׁיִּהְיֶה לוֹ לֵב טָהוֹר וְנָקִי כְּדֶרֶךְ שֶׁהִתְפַּלֵּל דָּוִד (תְּהִלִּים נָא) לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי וְגוֹ’, וְיַרְחִיק מִמֶּנּוּ שִׂנְאַת הַבְּרִיּוֹת וְהַקִּנְאָה וְתַחֲרוּת וְהַמַּשְׂטֵמָה, וְהוּא מַה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ וְלָבָן שֶׁיִּהְיֶה לוֹ לֵב טָהוֹר שֶׁיִּתְיַחֵס לְטָהֳרָה כִּנּוּי זֶה שֶׁל לָבָן:
ח’) תַּלְמוּד תּוֹרָה בִּקְבִיעוּת כְּיַעֲקֹב אָבִינוּ דִּכְתִיב (בְּרֵאשִׁית כ”ה כ”ז) יוֹשֵׁב אֹהָלִים לֹא לִלְמֹד עֲרַאי, וְהוּא אָמְרוֹ וַחֲצֵרוֹת הֵם חֲצֵרוֹת ה’ שֶׁהֵם בָּתֵּי מִדְרָשׁוֹת:
ט’) שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהוּט אַחַר דְּבָרִים הַנִּדְמִים . לֶאֱהֹב הוֹן עוֹלָם הַזֶּה, שֶׁכָּל הַהוֹלֵךְ אַחַר תַּאֲוַת לִבּוֹ בָּטֵל הוּא מֵעֲבוֹדַת ה’, וְצָרִיךְ הָאָדָם לְהִסְתַּפֵּק בְּהֶכְרֵחִי, וְהוּא מָה שֶׁרָמַז בְּאָמְרוֹ וְדִי זָהָב שֶׁיֹּאמַר לְזָהָב דַּי. אוֹ יִרְצֶה עַל זֶה הַדֶּרֶךְ שֶׁכָּל מָה שֶׁיִּהְיֶה לוֹ יִהְיֶה בְּעֵינָיו דָּבָר מַסְפִּיק כְּאִלּוּ יֵשׁ לוֹ כָּל זָהָב, וְהוּא עַל דֶּרֶךְ אָמְרוֹ (אָבוֹת פ”ד) אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, וּבָזֶה יִטֶּה לְבָבוֹ לָעֲבוֹדָה הָעֶלְיוֹנָה הִיא עֲבוֹדַת ה’ אֱלֹהִים חַיִּים:”

אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ מְבָאֵר כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ רָמַז אֶת תִּשְׁעַת הַכְּלָלִים לַעֲבוֹדַת ה’:
1. בְּעֵבֶר – רֶמֶז לְכָךְ שֶׁיִּתְמוֹדֵד אֲפִלּוּ כָּל הָעוֹלָם כְּנֶגְדּוֹ . כְּאַבְרָהָם הָעִבְרִי.
2. הַיַּרְדֵּן – רֶמֶז לְמַרְדּוּת שֶׁתִּהְיֶה בְּלִבּוֹ לְיַסְּרוֹ תָּמִיד.
3. בַּמִּדְבָּר – שֶׁיִּהְיֶה עָנָיו כַּמִּדְבָּר.
4. בָּעֲרָבָה – רֶמֶז שֶׁהָעֲנָוָה תִּהְיֶה בָּעֲרֵבוּת וּנְעִימוּת . וְרָמַז שֶׁיִּהְיֶה עָרֵב לְהוֹכִיחַ שְׁאַר אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל.
5. מוֹל סוֹף – רֶמֶז שֶׁיָּשִׂים לְנֶגֶד עֵינָיו יוֹם הַמִּיתָה. שֶׁהוּא סוֹף הָאָדָם.
6. בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל – רֶמֶז שֶׁיִּהְיוּ פָּנָיו תָּמִיד נָאוֹת וּמְפֹאָרוֹת. וְלִבּוֹ יִהְיֶה תָּפֵל וְעֶצֶב עַל מִעוּט עֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ.
7. וְלָבָן – רֶמֶז שֶׁיִּהְיֶה טָהוֹר וְזַךְ תָּמִיד.
8. וַחֲצֵרוֹת – רֶמֶז שֶׁיַּעֲבֹר בַּתּוֹרָה בִּקְבִיעוּת בְּחַצְרוֹת ה’ .
9. וְדִי זָהָב – רֶמֶז שֶׁיַּרְחִיק מִמֶּנּוּ תַּאֲוַת הָעוֹלָם הַזֶּה. וְיִסְתַּפֵּק בְּחֶלְקוֹ.

שַׁבַּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

משה רבנו נותן את הכללים לעבודת ה’

שתפו עם החברים