אור החיים הקדוש פרשת פקודי

בס”ד

שָׁלוֹם וּבְרָכָה

אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי

“אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.”

רָשִׁ”י הַקָּדוֹשׁ : “אֵלֶּה פְּקוּדֵי” – בַּפָּרָשָׁה זוֹ נִמְנוּ כָּל מִשְׁקְלֵי נִדְבַת הַמִּשְׁכָּן לַכֶּסֶף וּלְזָהָב וְלִנְחֹשֶׁת וְנִמְנוּ כָּל כֵּלָיו לְכָל עֲבוֹדָתוֹ. “הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכָּן” – שְׁנֵי פְּעָמִים רֶמֶז לַמִּקְדָּשׁ שֶׁנִּתְמַשְׁכֵּן בִּשְׁנֵי חֻרְבָּנִין עַל עֲווֹנוֹתֵיהֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל.

“מִשְׁכַּן הָעֵדֻת” – עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל שֶׁוִּתֵּר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ ב”ה עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל שֶׁהֲרֵי הִשְׁרָה שְׁכִינָתוֹ בֵּינֵיהֶם.

“עֲבֹדַת הַלְוִים” – פְּקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן וְכֵלָיו הוּא עֲבוֹדָה הַמְּסוּרָה לַלְוִיִּם בַּמִּדְבָּר לָשֵׂאת וּלְהוֹרִיד וּלְהָקִים אִישׁ אִישׁ לְמַשָּׂאוֹ הַמֻּפְקָד עָלָיו כְּמוֹ שֶׁאָמוּר בְּפ’ נָשֹׂא.

“בְּיַד אִיתָמָר” – הוּא הָיָה פָּקִיד עֲלֵיהֶם לִמְסֹר לְכָל בֵּית אָב עֲבוֹדָה שֶׁעָלָיו. ”

אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ : “עוֹד יִרְמֹז בְּאָמְרוֹ פְּקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן לְשׁוֹן מִנּוּי עַל דֶּרֶךְ אָמְרוֹ (בַּמִּדְבָּר ד’ ט”ז) וּפְקֻדַּת אֶלְעָזָר שֶׁהוּא לְשׁוֹן מִנּוּי עַל הַדָּבָר, וְהוֹדִיעַ הַכָּתוּב כָּל מִנּוּיֵי הַמִּשְׁכָּן מֵהֶם מְמֻנִּים עַל הַמִּשְׁכָּן עַצְמוֹ לְהִתְקַיֵּם אוֹ לְהִתְבַּטֵּל ח”ו, וּמֵהֶם עַל עֲבוֹדָתוֹ, וּמֵהֶם עַל עוֹבְדָיו, וּמֵהֶם עַל מְלַאכְתּוֹ, וְהִתְחִיל בְּמִנּוּי קִיּוּם הַמִּשְׁכָּן וְאָמַר מִשְׁכַּן הָעֵדוּת פֵּרוּשׁ פְּקֻדַּת הַמִּשְׁכָּן הוּא הָעֵדוּת שֶׁהִיא הַתּוֹרָה כִּי כָּל זְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּמְקַיְּמִין מִצְווֹתֶיהָ יִתְקַיֵּם הַמִּשְׁכָּן וְזוּלַת זֶה אֵין מִשְׁכָּן, וְהוּא אוֹמְרָם זַ”ל (במד”ר ל”ב) בְּפָסוּק (תְּהִלִּים ע”ח) אֹהֶל שִׁכֵּן בָּאָדָם. וְכִי בָּאָדָם שִׁכֵּן אֲהָלוֹ ?

אֶלָּא בְּאֶמְצָעוּת אָדָם . אִם יָכִינוּ לִבָּם לִלְמֹד תּוֹרָה וּלְקַיֵּם מִצְווֹתֶיהָ, וְלָאו דַּוְקָא עֵדוּת הַכְּתוּבָה בְּלוּחוֹת וּבְסֵפֶר כְּתוּבָה אֶלָּא אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה פֵּרוּשׁ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁנִּמְסְרָה לְמֹשֶׁה לַפֶּה וְלֹא לְכָתְבָהּ, ב’ יַכְוִין עַל פְּקֻדַּת מֹשֶׁה שֶׁפָּקִיד הוּא בְּדָבָר זֶה לְצַוּוֹת מִשְׁפָּטָיו וְדִינָיו שֶׁל מִשְׁכָּן, מִנּוּי ג’ הֵם הָעוֹבְדִים בַּמִּשְׁכָּן עֲבוֹדַת הַלְוִים פֵּרוּשׁ הֵם מְמֻנִּים עַל עֲבוֹדַת הַמִּשְׁכָּן, מִנּוּי ד’ הֵם אַהֲרֹן וּבָנָיו וּשְׁלָשְׁתָּם רִמְזָם הַכָּתוּב אִיתָמָר וְאַהֲרֹן הֲרֵי נֶאֶמְרוּ בְּפֵרוּשׁ וְאֶלְעָזָר רָמְזוּ בְּאָמְרוֹ בֶּן אַהֲרֹן כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ כִּי אִיתָמָר בְּנוֹ שֶׁל אַהֲרֹן הוּא אֶלָּא לִרְמֹז עַל אֶלְעָזָר, וְאוּלַי שֶׁלֹּא הִזְכִּירָה הַתּוֹרָה אַהֲרֹן כָּל עִקָּר בְּמִנּוּי הַמִּשְׁכָּן אֶלָּא בָּנָיו וְאוֹמְרוֹ בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן יַכְוִין אֶל אֶלְעָזָר וְלֹא הִזְכִּיר אַהֲרֹן לְצַד שֶׁעֲדַיִן חֲסַר תִּקּוּן מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל שֶׁעָשָׂה כִּי אַחֲרֵי כֵן מֵתוּ ב’ בָּנָיו וְהֵבִיא כַּפָּרָתוֹ בְּיוֹם ח’ לְמִלּוּאִים אֲשֶׁר עַל כֵּן לֹא הִזְכִּיר פְּקֻדָּתוֹ אֶלָּא הִזְכִּיר שְׁמוֹ עִם בְּנוֹ, מִנּוּי ה’ הוּא הָעוֹשֶׂה מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן וְהוּא שֶׁאָמַר וּבְצַלְאֵל וְגֵו’ עָשָׂה וְגֵו’ וְאִתּוֹ אָהֳלִיאָב וְגֵו’ נִמְצֵאתָ אוֹמֵר שֶׁהַמְּמֻנִּים בִּפְרָט זֶה שֶׁל הַמִּשְׁכָּן הֵם ה’, א’ הַתּוֹרָה הִיא מוֹשֶׁלֶת עַל קִיּוּמוֹ אִם יִתְקַיֵּם אִם לָאו, ב’ מֹשֶׁה מְמֻנֶּה עַל מִצְוָתוֹ בְּאֵיזֶה אֹפֶן יַעֲשֶׂה וְיִתְנַהֵג, ג’ הַלְוִים לַעֲבֹד לִפְרֹק וְלִטְעֹן וְכוּ’, ד’ הַכֹּהֲנִים לַעֲבֹד הָעֲבוֹדוֹת וּלְהִתְמַנּוֹת עַל הַלְוִים בַּעֲבוֹדָתָם, ה’ וּבְצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב עַל הַמְּלָאכָה וְעַל אֵלֶּה אָמַר אֵלֶּה פְּקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן:”

אוֹר הַחַיִּים מְבָאֵר מָה הַכַּוָּנָה בְּ”אֵלֶּה פְּקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן ” . לְמִי הַכַּוָּנָה בְּ”אֵלֶּה”.

וּבֵאֵר שֶׁפְּקִידָה לְשׁוֹן מִנּוּי .

וְהַכַּוָּנָה לְכַמָּה מִנּוּיִים.

הָרִאשׁוֹן הוּא הַתּוֹרָה . שֶׁקִּיּוּמָהּ הוּא הַבָּסִיס לְקִיּוּם הַמִּשְׁכָּן.

הַשֵּׁנִי הוּא מִנּוּי מֹשֶׁה עַל הַדְרָכַת הָעוֹסְקִים בַּמִּשְׁכָּן.

הַשְּׁלִישִׁי הַלְּוִיִּים עַל מְלֶאכֶת הַמַּסָּע .

הָרְבִיעִי הַכֹּהֲנִים עַל עֲבוֹדַת הַמִּשְׁכָּן.

וְהַחֲמִישִׁי שח עוֹשֵׂי הַמְּלָאכָה כִּבְצַלְאֵל וְאָהֳלִיהָב.

שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

התורה היא הבסיס

שתפו עם החברים