דיינות

דיינות

שאלה:

בס”ד השכרתי דירה לרב מחסידות מסויימת, שביקש ממני אישית לזמן קצר לארח 6 תלמידים מחו”ל ,בגלל הכרות אישית הסכמתי , וזה נמשך כשנתיים , התלמידים גרמו לצער רב לשכנים ,עד שקיבלתי איומים מעבריין לשעבר , התחננתי והם יצאו . הדירה הפכה להיות עיי חורבות והנזקים כ 14.000-15.000 ש”ח .הסכמתי עם הנתבע ללכת לפוסק שהוא בחר (חסיד) הפוסק משך את הפסיקה במשך שנים , בסופו של דבר הפוסק אמר לי להתקשר כדי לברר בתאריך שהוא החליט .כל פעם שהייתי שואל מה קורה הוא היה מבקש ממני מסמכים שכבר מסרתי לו , והוא אומר לא מצאתי , תשלח שוב . וכך נמצא שלפחות 3 פעמים הוא מבקש את אותו מסמך כפול כמעט כל המסמכים , לאחרונה הוא לא ענה לי כחצי שנה , ולבסוף כשהוא ענה לי הוא אמר לי כרגיל “תשלח לי את המסמך הזה והזה ” ואני עונה לו “כבוד הרב שלחתי לך בפעם הרביעית כבר ,אתה לא חושב שזה מוגזם ?! , “אני מחכה כבר כמה שנים לצדק” .הרב התעצבן וניתק את השיחה . לאחר כמה דקות הוא חזר אלי ואמר :מעכשיו אתה בא אלי רק עם עו”ד או טוען רבני . ניסיתי לדבר עו”ד הוא לא מוכן להתעסק עם זה והתשלום עבור שכר טירחה גדול . כך גם טוען רבני שלמד את התיק והתייעץ עם עו”ד רמז לי שלא כדאי לו להכנס לזה . אני חייב להגיד לדוגמא : זרקו דלת מטבח מעץ מלא מיוחדת , לפי החוזה היו צריכים לבצע צביעה ושפכטל לקירות ולדלתות /חלונות עץ . דבר שלא נעשה כראוי אלא ע”י תלמידים שלא יודעים לצבוע . ארון מטבח נהרס ע”י פילטר מים מתחת לכיור שנזל עד שהשכנים התלוננו על רטיבות .בנתיים הכנסתי דיירים חדשים והם ברחו בגלל הריח של טחב בדירה ואי שימוש בארון תחתון . נאלצתי להחליף דלת עץ של הכניסה כפי הנראה בגלל שאחד השכנים לא יכל לישון והוא שבר פיזית את הדלת. (דלת יד שניה  עלה לי 1000 ש”ח ) הפוסק החליט שמגיע לי רק 1000 ש”ח . מה כבוד הרב /רבנים מציעים לי לעשות ?

תשובה:

בס”ד

שְׁאֵלָה : אַמְנוֹן הִגִּיעַ לְהִתְיַעֵץ עִם שַׁבְּתַי לְגַבֵּי הַשְׁקָעָה מְסֻיֶּמֶת .

שַׁבְּתַי יִעֵץ לוֹ כִּי כְּדַאי לְהַשְׁקִיעַ בְּאֹפֶן מְסֻיָּם עַל אַף הַסִּכּוּנִים הַכְּרוּכִים בְּכָךְ.

וְלִרְאָיָה , שַׁבְּתַי עַצְמוֹ הִשְׁקִיעַ בְּאֹפֶן זֶה וְהִרְוִיחַ.

אַמְנוֹן הִתְלַבֵּט וּבְסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר הִשְׁקִיעַ לְפִי עֲצָתוֹ שֶׁל שַׁבְּתַי. אֶלָּא שֶׁהַפַּעַם הַמַּזָּל לֹא הֵאִיר פָּנִים, וְהַהַשְׁקָעָה יָרְדָה לְטִמְיוֹן .

שַׁבְּתַי שׁוֹאֵל הַאִם יֵשׁ לוֹ חִיּוּב כָּלְשֶׁהוּ מֵחֲמַת שֶׁהוּא יָעַץ לְאַמְנוֹן לְהַשְׁקִיעַ בְּאֹפֶן מְסֻכָּן.

תְּשׁוּבָה: נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה “וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל” וְאָמְרוּ חָזָ”ל לִפְנֵי עִוֵּר בְּדָבָר אַל תִּתֵּן עֵצָה שֶׁאֵינָהּ הוֹגֶנֶת לוֹ.

וְהֵבִיאוּ דֻּגְמָה בִּמְיַעֵץ לַחֲבֵרוֹ לִמְכֹּר אֶת שָׂדֵהוּ . וְהַיּוֹעֵץ מַעֲרִים וְקוֹנֶה אוֹתָהּ.

בָּרוּר מִדִּבְרֵי חָזָ”ל שֶׁהָאִסּוּר הוּא רַק כַּאֲשֶׁר הַיּוֹעֵץ הוּא בַּעַל אִינְטֵרֵס מְסֻיָּם הַמַּשְׁפִּיעַ עַל הָעֵצָה. כִּי הוּא אֵינוֹ חוֹשֵׁב עַל הַמִּתְיַעֵץ אֶלָּא עַל עַצְמוֹ.

אָמְנָם אִם הַיּוֹעֵץ נָהַג כַּהֲלָכָה וְיָעַץ לְפִי הֲבָנָתוֹ. אַךְ הָעֵצָה נִכְשְׁלָה, אֵין עָלָיו שׁוּם תְּבִיעָה.

 

 

 

 

 

 

 

 

לתבוע בבית דין

אזור שליחת תשובה

תשובה

שליחת שאלה לרבני שערי הלכה ומשפט:

בחר קטגוריה:*
נושא השאלה*
שם מלא*
תוכן השאלה
אנא הכנס לכאן את תוכן השאלה
דוא"ל*