שימוש במטבח ובכליו בפסח – דיני הכשר כלים

הרב איתיאל כ"ץ
הרב איתיאל כ"ץ
רב, פוסק, מרצה וסופר

הרב איתיאל

כ"ץ

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

 

 

שימוש במטבח ובכליו בפסח – דיני הכשר כלים:

איסור אכילת חמץ אינו נסוב רק על אכילת חמץ ממש, אלא אף על טעם חמץ הבלוע בכלי הבישול והאפייה. לפיכך אסור להשתמש בפסח בכלי אכילה שהשתמשו בהם למאכלי חמץ בימות השנה. אלא אם כן הכלי עובר תהליך “הכשרה” אשר באמצעות הכלל “כבולעו כך פולטו” ניתן לגאול את טעם החמץ הבלוע בכלי, ולאחר מכן ניתן להשתמש עם הכלי בפסח.

מומלץ לערוך את ההכשרה במקום ייעודי תחת פיקוח הלכתי, במידה והדבר אינו אפשרי ניתן לערוך את ההכשרה באופן עצמאי בבית.

שתי דרכים לגאול את טעם החמץ הבלוע בכלים:

1. הגעלה במים (לכלים שהבליעה נעשה באמצעות בישול עם מים).

2. ליבון – שריפת אש (לכלים שהבליעה נעשתה באמצעות אפיה/צליה ללא מים).

טרם ההכשרה יש לקיים שני תנאים:

1. המתנת 24 שעות מהשימוש האחרון.

2. ניקוי יסודי של שאריות מאכל משולי הכלי.

להלן רשימה של צורת ההכשרה בסוגי הכלים השונים:

1. תנורי אפיה: יש לנקות ביסודיות את דפנות התנור עם חומר פוגם. להפעיל על החום המרבי למשך שעה. יש שכתבו להניח קערה עם מים בשעת הפעלת התנור. (ראוי לכסות את דפנות התנור והדלת בנייר כסף) לכתחילה יש לייחד תנור מיוחד לפסח.

תנור פירוליטי (בעל תוכנת ניקוי עצמי), יש להפעיל את תוכנת הניקוי העצמי למשך שעה.

2. תבניות ורשתות תנור: יש לנקות ביסודיות, ולהכשיר באמצעות ליבון באש. על פי רוב התבניות והרשתות אינם עמידים בחום של ליבון, ולפיכך יש לרכוש תבניות ורשתות מיוחדות לפסח. (במידה ולא מניחים אוכל ישרות עליהם, ניתן להכשיר, וראוי לצפות בנייר כסף)

3. כיריים גז: המבערים – יש ללבנן על ידי הדלקת האש לעשר דקות.

החצובות – לאשכנזים: יש לנקות היטב, וללבן על ידי הדלקת האש תחתיהם לעשר דקות, וצריך שתגע האש בכל חלקי החצובה ולכן יש להזיזם תוך כדי הליבון. או לחילופין לאחר ניקוי לכסות בנייר כסף עבה. לספרדים: מעיקר הדין בחצובה ובמבערים מספיק עירוי של מים רותחים, ומי שרוצה יכול להגעיל ולמחמירים בסוף לעטוף בנייר כסף.

משטח הכיריים – מה שתחת החצובה לכתחילה יש לערות עליהם מים רותחים ולצפות בנייר כסף.

4. כיריים חשמליות ללא משטח זכוכית: יש להדליק למשך כשעה ולנקות סביב היטב.

5. כיריים קרמיות או חשמליות עם משטח זכוכית: לאשכנזים: ראוי שלא יש לנקות ביסודיות ולערות עם מים רותחים, ולכסות במשטח ברזל. לספרדים: מספיק ניקוי יסודי.

6. כיריים אינדוקציה: לאשכנזים: יש לכסותם במשטח סיליקון ייעודי, והמיקל להכשירם בנקיון ועירוי רותחים יש לו על מה לסמוך. לספרדים: מספיק ניקוי יסודי.

7. פלטה של שבת: לנקות היטב ולערות מים רותחים מקומקום, ולהפעיל על ריק למשך שעה. לחילופין לאחר ניקוי לכסות בנייר כסף עבה שאין חשש שייקרע.

8. מיקרוגל: לאשכנזים: קשה להכשירו ואין להשתמש בו בפסח, אלא יש לקנות מיקרוגל חדש לפסח. בשעת הדחק יש לעשות שאלת רב כיצד להכשיר. לספרדים: יש לנקות היטב, לחמם כוס מים עם חומר פוגם עד שהמיקרוגל יתמלא באדים. המחמיר להשתמש בפסח רק על ידי כיסוי הרמטי המאכל תבוא עליו הברכה.

9. מדיח כלים: לאשכנזים: קשה מאד להכשירו ואין להשתמש בו בפסח. לספרדים: אפשר על ידי ניקוי היטב, ואח”כ הפעלה עם חומר פוגם.

10. כיורים: – כיור חרסה – לא ניתן להכשירו, ויש לצפתו או להכניס בתוכו כיור פלסטיק. כיור נירוסטה – יש לנקות בחומרים חריפים ולהמתין 24 שעות משימוש האחרון, ולערות מים רותחים, ולשטוף אחר כך במים קרים. סינטטי – יש לשאול חכם.

11. ברזי הכיור, והמסננות שבכיור: יש לנקות ולערות מים רותחים.

12. שיש, ומשטחי עבודה שמניחים עליהם כלים חמים: – אבן, שיש, עץ, או מתכת – יש לנקות ניקוי יסודי, להמתין 24 שעות מהשימוש האחרון, ולערות מים רותחים, ולכתחילה תוך כדי שפיכת המים, יש להעביר אבן מלובנת מרוב חום, או מגהץ. לחילופין יש לנקות היטב, לכסות בנייר כסף עבה, או בטפט p.v.c וכדו’.

13. שיש, ומשטחי עבודה שאין מניחים ישרות עליהם כלים חמים: מספיק לערות מים רותחים או לכסותם והמנהג לכסותם.

14. מים, קומקום: נירוסטה – יש להכשירו על ידי הגעלה וצריך להסיר את האבנית לפני ההגעלה. פלסטיק – אין להשתמש בו בפסח.

15. ארונות מטבח; מקררים; מקפיאים; ארונות איחסון: יש לנקות היטב ואחר הנקיון לבדוק בחורים ובסדקים לאור מנורה. ומנהג בית ישראל לכסות בנייר.

16. טוסטרים, מצנמים וכדומה: קשה מאד להכשירם, ואין להשתמש בהם לפסח.

17. סירים: צריך לנקות מכל שומן ולכלוך, וצריך להסיר את הידיות ולנקות תחתיהם, ולאחר המתנת 24 שעות להגעיל במים רותחים.

18. מחבתות: לאשכנזים: מחבת טפלון – אין להכשירה אפילו על ידי ליבון. מחבת מתכת או נירוסטה – אם רגילים לטגן בשמן עמוק ניתן להגעיל במים רותחים, אך אם אינו מורח אלא מעט שמן או מרגרינה בכדי שלא יידבק האוכל או שלפעמים מטגן בלא שמן צריך ליבון. לספרדים: מחבת טפלון ניתן להגעיל במים רותחים במידה ורוב התשמיש באמצעות נוזלים.

19. סכו”ם – צריך הגעלה.

20. צלחות – שאינם מתכת אין להשתמש בהם לפסח.

21. בר מים – לנקות היטב, ולפתוח את ברזי המים לדקה.

מנהג בית ישראל להשתמש ככל שידם מגעת בכלים המיוחדים לפסח בלבד.

בברכת ערב חג פסח כשר ושמח

© הרב איתיאל כ”ץ