פרשת כי תשא סנגוריה על עם ישראל

פרשת כי תשא

סנגוריה על עם ישראל

בפרשתנו התורה מספרת על מעשה העגל. משה רבינו מתפלל לה’ שיסלח לישראל על מעשה העגל ומתבטא בלשון קשה: “וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה’ וַיֹּאמַר “אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה” וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב. (פרק ל”ב פס’ ל”א).

שואל המגיד מדובנא, לכאורה משה רבנו צריך להיות סנגור ולא קטגור. בשביל לקטרג על עם ישראל, יש את השטן, ולמה משה רבנו אמר שהעם חטא חטאה גדולה, מה מטרתו של משה רבינו כשהוא מתבטא במילים חריפות לכאורה ח”ו נגד עם ישראל?

מתרץ המגיד מדובנא: משה רבנו התכוון לומר לקב”ה, שהחטא של העם הוא כל כך גדול, ששום עונש לא יעזור, לכן תסלח.

משל לילד שנעשה בר מצוה, ואביו קנה לו חליפה חדשה ויקרה. הילד, ככל הילדים, יצא לשחק עם החליפה החדשה, ותוך כדי משחק נקרעה החליפה. אחד השכנים ראה את המעש, הלך לאביו ואמר לו, כל הכבוד לבן שלך, רק לבש את החליפה וכבר נקרעה…..

אביו שמע, וכמובן שהתרגז מאוד. אם הילד חכם, ירוץ מהר לביתו וימרר בבכי לפני שאביו יתחיל לצעוק עליו ולגעור בו. במקרה כזה, שהאבא רואה שהבן ממרר בבכי, הוא יקרב אותו אליו, יחבק אותו, ירגיעו ויאמר לו, נשלח את זה לתיקון ולניקוי, ואם לא יצליח לתקן, נקנה לך חליפה חדש.

כך עשה גם משה רבנו, הוא חשש שהשטן יקדים אותו, לכן הלך משה וסיפר בעצמו להקב”ה שחטא העם הזה חטאה גדולה, אבל אם השטן היה מקדים ואומר, זה היה נשמע הרבה יותר גרוע.

הוסיף רבי ראובן קרלינשטיין, כל זה בתנאי שהילד מגיע לאביו ותוך כדי בכיות הוא מספר על צרותיו, אבל מה יקרה אם הילד יבוא הביתה וחיוך על פניו, ויאמר לאביו, אבא, תראה איך החליפה נראית? אני עשיתי זאת בעצמי…. איך יגיב האבא….

וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵיהֶם חַטָּאתָם:‏ האדמו״ר ר׳ הניך מאלכסנדר היה מפרש מקרא זה בלשון זכות וסניגוריא:‏ ״וביום פקדי״ – על איזה חטא שיהיה,‏ ״ופקדתי עליהם חטאתם״ אזכור חטא העגל,‏ שהוא חטא גדול וחמור,‏ ובכל זאת סלחתי להם עליו,‏ ק״ו שעל חטאים פחות חמורים שצריך למחול להם.‏

 

וְכַאֲשֶׁר תָּקוּם מִן הַסֵּפֶר -
תְּחַפֵּשֹ בַּאֲשֶׁר לָמַדְתָּ אִם יֵשׁ בּוֹ דָבָר אֲשֶׁר תּוּכַל לְקַיְּמוֹ.

תובנה לחידוש תורה

איך ללמד זכות על עם ישראל

שתפו עם החברים