מקרא ביכורים
הבאת ביכורים אינה דומה לשום דבר אחר. בשונה מהקרבת קרבן, לא מקטירים ממנה דבר. המביא רק ‘מניחם’ לפני המזבח. בשונה ממתנת כהונה, הכהן אינו מקבל דבר מהבעלים אלא מהמזבח.
הבאת ביכורים אינה דומה לשום דבר אחר. בשונה מהקרבת קרבן, לא מקטירים ממנה דבר. המביא רק ‘מניחם’ לפני המזבח. בשונה ממתנת כהונה, הכהן אינו מקבל דבר מהבעלים אלא מהמזבח.
בס”ד שלום וברכה לשים לב לרגשות. בפרשתינו מובאת מצוות עבד עברי. ” כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה’ אֱלֹקיךָ תִּתֶּן לו”ֹ. נאמר כאן כי בתום שש שנות …
בס”ד שלום וברכה “כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה’ אלוקיך בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה…” מביא רש”י הקדוש את דברי חז”ל: “ולקחת לך לאשה” – לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב”ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה …
בס”ד שלום וברכה פרשתינו פותחת בנבואת ה’ לאברהם בחרן “לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.” שואלים רבותינו מדוע נאמר “לֶךְ לְךָ” . מהי התוספת במילה “לְךָ”. ומביא רש”י הקדוש את תשובת חז”ל “להנאתך ולטובתך”. ואכן , בארץ ישראל זכה אברהם לעושר , לילדים ולפרסום. אמנם מעשי אבות סימן לבנים. הקב”ה יוצר …
בס”ד שלום וברכה הפרשה פותחת בתיאורו של אברהם יושב בפתח האוהל כחום היום. חז”ל מאריכים בפירוט המעשה. מדובר על היום השלישי למילתו של אברהם. אברהם אבינו היה מכניס אורחים בצורה נפלאה. אהלו היה פתוח לארבעת הכיוונים כדי שיוכלו להיכנס ישירות מכל מקום. היה נותן לאורחיו בשפע וכדומה. למרות היותו זקן בן 99 וכאוב מחמת המילה, …
בס”ד אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת עֵקֶב “וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר ה’ אֱלֹקֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ.” רָשִׁ”י הַקָּדוֹשׁ: “וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמָעוּן” – אִם הַמִּצְוֹת קַלּוֹת שֶׁאָדָם דָּשׁ בַּעֲקֵבָיו תִּשְׁמָעוּן “וְשָׁמַר ה’ וְגוֹ’” – יִשְׁמֹר לְךָ הַבְטָחָתוֹ”. אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ: “וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמָעוּן וְגוֹ’. צָרִיךְ לָדַעַת …