אור החיים הקדוש פרשת כי תצא
יש מקרים בהם אנו מוכיחים והדברים אינם מתקבלים, מדוע?
יש מקרים בהם החוטא נחשב כאנוס. הוא כלל לא שומע את התוכחה.
יש מקרים בהם אנו מוכיחים והדברים אינם מתקבלים, מדוע?
יש מקרים בהם החוטא נחשב כאנוס. הוא כלל לא שומע את התוכחה.
בס”ד שלום וברכה פרשתינו פותחת בנבואת ה’ לאברהם בחרן “לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.” שואלים רבותינו מדוע נאמר “לֶךְ לְךָ” . מהי התוספת במילה “לְךָ”. ומביא רש”י הקדוש את תשובת חז”ל “להנאתך ולטובתך”. ואכן , בארץ ישראל זכה אברהם לעושר , לילדים ולפרסום. אמנם מעשי אבות סימן לבנים. הקב”ה יוצר …
בס”ד שלום וברכה התורה פותחת בבריאת העולם. ועוברת לבריאת האדם. הקב”ה בורא את האדם. בורא גן עדן ומשכן את אדם הראשון בתוכו. “וַיִּקַּח ה’ אלקים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. וַיְצַו ה’ אלקים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת …
בס”ד שלום וברכה ההפטרה מספרת על אשת עובדיה שבאה לצעוק לפני אלישע הנביא כי בעלה עובדיה מת. והנושה בא לקחת מחמת החובות את שני ילדיה לו לעבדים. הסיפור הוא כי עובדיה היה האחראי על בית אחאב מלך ישראל. כאשר איזבל המלכה המרשעת אשת אחאב רצחה את נביאי ישראל, החביא עובדיה מאה נביאים במערות. חמישים איש …
בס”ד שלום וברכה בפרשה מסופר כי אברהם שולח את אליעזר עבדו לחרן למצוא אשה ליצחק בנו. אליעזר עושה ניסוי. הוא מגיע לבאר בזמן שבנות העיר יוצאות לשאוב מים. והוא אומר כי הוא יבקש מהנערה לשתות מים ותסכים לתת לו וגם תאמר כי תשאב לגמליו, היא המיועדת. “וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה …
בס”ד שלום וברכה התורה מספרת בתחילת הפרשה את סיפור מכירת הבכורה של עשיו ליעקב. “וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ …
בס”ד אור החיים הקדוש פרשת תולדות כח,ה : “וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב, וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל, הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו. ” רש”י : “אם יעקב ועשו” – איני יודע מה מלמדנו”. אור החיים הקדוש: “וישלח יצחק וגו’. צריך לדעת למה הוצרך לומר אחי רבקה מי לא ידע בזה, …
בס”ד שלום וברכה התורה מספרת כי יעקב יוצא לכיוון פדן ארם. הוא כמעט מגיע לשם. ורגע לפני , הוא נזכר שהוא עבר על המקום בו התפללו אבותיו ולא התפלל שם. יעקב מחליט לעשות כמעשי אבותיו ופונה לשוב, נעשה לו קפיצת הדרך והוא מגיע במהירות למקום . יעקב מתפלל שם והשמש שוקעת לו בפתאומיות. הוא נאלץ …
בפרשתנו מספרת התורה על פגישת יעקב עם רחל. כשראה אותה יעקב נשק אותה, נשא את קולו ובכה. מסביר רש”י מדוע בכה יעקב – לפי שבא בידיים ריקניות. כשנפגש עם רחל, אמר לה יעקב אליעזר עבד אבי היו בידיו נזמים וצמידים ומגדנות, ואני אין בידי כלום. מדוע? לפי שרדף אליפז בן עשו במצות אביו אחריו להורגו …
בס”ד שלום וברכה הפרשה פותחת במנחה ששולח יעקב לעשיו. במדרש מופיעה תביעה על יעקב על ענין זה. “וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב” ר’ הונא פתח ודרש (משלי כו, יז): “מחזיק באזני כָלֶב עובר מתעבר על ריב לֹּא לו”. שמואל בר נחמן אמר משל לארכי לסטים (שודד) שהיה ישן בפרשת דרכים (בצומת) עבר חד ושרי מעיר ליה …
בס”ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בִּתְחִלַּת פָּרָשַׁת אמור נֶאֱמַר “וַיֹּאמֶר ה’ אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו”. מַדּוּעַ הַתּוֹרָה כּוֹפֶלֶת אֶת דְּבָרֶיהָ? פַּעַם אֱמֹר וּפַעַם נוֹסֶפֶת וְאָמַרְתָּ? שְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאֶלֶת כְּבָר ע”י חָזָ”ל בְּמַסֶּכֶת יְבָמוֹת קי”ד ע”א. וְשָׁם עָנוּ וְאָמְרוּ “אֱמֹר, וְאָמַרְתָּ, לְהַזְהִיר גְּדוֹלִים עַל קְטַנִּים”. וְכֵן הֵבִיא רָשִׁ”י עַל …