נושאי וורטים: חינוך

אור החיים הקדוש פרשת תולדות

בס"ד אור החיים הקדוש פרשת תולדות כח,ה : "וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב, וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל, הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו. "   רש"י : "אם יעקב ועשו" – איני יודע מה מלמדנו".   אור החיים הקדוש: "וישלח יצחק וגו'. צריך לדעת למה הוצרך לומר אחי רבקה מי לא ידע בזה, …

אור החיים הקדוש פרשת תולדות לקריאה »

חינוך בראי הפרשה – פרשת ויצא

בס"ד שלום וברכה התורה מספרת כי יעקב יוצא לכיוון פדן ארם. הוא כמעט מגיע לשם. ורגע לפני , הוא נזכר שהוא עבר על המקום בו התפללו אבותיו ולא התפלל שם. יעקב מחליט לעשות כמעשי אבותיו ופונה לשוב, נעשה לו קפיצת הדרך והוא מגיע במהירות למקום . יעקב מתפלל שם והשמש שוקעת לו בפתאומיות. הוא נאלץ …

חינוך בראי הפרשה – פרשת ויצא לקריאה »

מעלת חינוך הילדים במוסדות של תורה

בפרשתנו מספרת התורה על פגישת יעקב עם רחל. כשראה אותה יעקב נשק אותה, נשא את קולו ובכה. מסביר רש"י מדוע בכה יעקב – לפי שבא בידיים ריקניות. כשנפגש עם רחל, אמר לה יעקב אליעזר עבד אבי היו בידיו נזמים וצמידים ומגדנות, ואני אין בידי כלום. מדוע? לפי שרדף אליפז בן עשו במצות אביו אחריו להורגו …

מעלת חינוך הילדים במוסדות של תורה לקריאה »

בית הוראה ארצי

חינוך בראי הפרשה פרשת וישלח

בס"ד   שלום וברכה   הפרשה פותחת במנחה ששולח יעקב לעשיו. במדרש מופיעה תביעה על יעקב על ענין זה. "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב" ר' הונא פתח ודרש (משלי כו, יז): "מחזיק באזני כָלֶב עובר מתעבר על ריב לֹּא לו". שמואל בר נחמן אמר משל לארכי לסטים (שודד) שהיה ישן בפרשת דרכים (בצומת) עבר חד ושרי מעיר ליה …

חינוך בראי הפרשה פרשת וישלח לקריאה »

חינוך בראי הפרשה פרשת אמור

בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בִּתְחִלַּת פָּרָשַׁת אמור נֶאֱמַר "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו". מַדּוּעַ הַתּוֹרָה כּוֹפֶלֶת אֶת דְּבָרֶיהָ? פַּעַם אֱמֹר וּפַעַם נוֹסֶפֶת וְאָמַרְתָּ? שְׁאֵלָה זוֹ נִשְׁאֶלֶת כְּבָר ע"י חָזָ"ל בְּמַסֶּכֶת יְבָמוֹת קי"ד ע"א. וְשָׁם עָנוּ וְאָמְרוּ "אֱמֹר, וְאָמַרְתָּ, לְהַזְהִיר גְּדוֹלִים עַל קְטַנִּים". וְכֵן הֵבִיא רָשִׁ"י עַל …

חינוך בראי הפרשה פרשת אמור לקריאה »

מבט לחינוך

"אמור ואמרת" להזהיר גדולים על הקטנים, דהיינו שהגדולים צריכים למנוע מהקטנים מלעשות עבירה. ופירש רש"י ושתי אמירות הללו למה, ללמדנו: "להזהיר גדולים על הקטנים".

החינוך בראי הפרשה פרשת חוקת

בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בַּפָּרָשָׁה מֻזְכָּר חֵטְא מֵי מְרִיבָה שֶׁבִּגְלָלוֹ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן לֹא נִכְנְסוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. בַּתְּחִלָּה הָעָם בּוֹכֶה עַל כָּךְ שֶׁהִסְתַּלְּקָה הַבְּאֵר מֵחֲמַת מִיתַת מִרְיָם. ה' אוֹמֵר לְמֹשֶׁה "קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה, מִלִּפְנֵי ה' כַּאֲשֶׁר, צִוָּהוּ. וַיַּקְהִלוּ …

החינוך בראי הפרשה פרשת חוקת לקריאה »