מבט לחינוך
"אמור ואמרת" להזהיר גדולים על הקטנים, דהיינו שהגדולים צריכים למנוע מהקטנים מלעשות עבירה. ופירש רש"י ושתי אמירות הללו למה, ללמדנו: "להזהיר גדולים על הקטנים".
"אמור ואמרת" להזהיר גדולים על הקטנים, דהיינו שהגדולים צריכים למנוע מהקטנים מלעשות עבירה. ופירש רש"י ושתי אמירות הללו למה, ללמדנו: "להזהיר גדולים על הקטנים".
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בַּפָּרָשָׁה מֻזְכָּר חֵטְא מֵי מְרִיבָה שֶׁבִּגְלָלוֹ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן לֹא נִכְנְסוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. בַּתְּחִלָּה הָעָם בּוֹכֶה עַל כָּךְ שֶׁהִסְתַּלְּקָה הַבְּאֵר מֵחֲמַת מִיתַת מִרְיָם. ה' אוֹמֵר לְמֹשֶׁה "קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה, מִלִּפְנֵי ה' כַּאֲשֶׁר, צִוָּהוּ. וַיַּקְהִלוּ …
פרשת מטות מסעי נאמנות האדם תלויה בסדרי עדיפויותיו וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ "גִּדְרֹת צֹאן" נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים "לְטַפֵּנוּ", וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל…. בפרשה מסופר שבני גד ובני ראובן נגשו אל משה רבנו ואמרו לו שהם רוצים לגור מעבר לירדן, לבנות גדרות צאן למקניהם וערים לטפיהם ולנשותיהם. עוד הוסיפו כי אל ידאג משה רבינו, …
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכה חֻמַּשׁ דְּבָרִים פּוֹתֵחַ בִּדְבָרָיו שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְעַם יִשְׂרָאֵל "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב". אוֹמְרִים חָזָ"ל כִּי רְשִׁימַת הַמְּקוֹמוֹת הַמְּנוּיָה כָּאן אֵינָהּ רְשִׁימַת מְקוֹמוֹת גְּרֵידָא אֶלָּא רֶמֶז לְתוֹכָחָה. וְכַמּוּבָא בְּרָשִׁ"י: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים" – (סִפְרִי) לְפִי …
בס"ד שלום וברכה "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אלוקיך בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה…" מביא רש"י הקדוש את דברי חז"ל: "ולקחת לך לאשה" – לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה …